Olga Havlová

Podle ČSSD je komise k D47 zbytečná, Birke ale kandiduje na předsedu. Proč?

11. 03. 2015 13:43:54
Jsem iniciátorem vzniku této komise, na vedení byli nominováni dva zástupci koalice a já doufala, že komise začne pracovat. Poslední dny se na mne obrací mnozí zástupci veřejnosti i médií se zásadní obavou ohledně toho, kdy už začne pracovat námi ustanovená vyšetřovací komise na dálnici D47. Přitom zaznívají vážná podezření ohledně role ČSSD v této věci, role jejího předsedy a současného premiéra Sobotky a v neposlední řadě i role pana poslance Birkeho, kterého ČSSD nominovala coby kandidáta na předsedu parlamentní vyšetřovací komise.

Na poslance se v této věci opakovaně obrací nevládní organizace Vraťte nám stát a Veřejnost proti korupci a celá věc hrozí přerůst v další blamáž a zklamání veřejnosti z úrovně politické kultury v České republice.


V prvé řadě připomínám, že problém dálnice D47 není nějakým drobným pochybením, nějakou drobnou nevýznamnou epizodou. Je to obří problém na více různých úsecích dálnice o délce mnoha kilometrů, který negativně ovlivňuje životy lidí na Ostravsku, kde tak dlouho čekali na novou dálnici, až se dočkali dálnice úplně zfušované, kde místy mohou jezdit pouze rychlostí 60 km/hod. Bavíme se o miliardách korun českých, o stovkách či spíše možná o tisících vad. Bavíme se o problému, který ohrožuje funkčnost a užitek z projektu dálnice jako takový.


Často v médiích i na půdě sněmovny slýcháme polemiku, zda si vlastně stát takto zfušovanou dálnici sám neobjednal a zda by neudělal lépe, kdyby se se stavebními firmami přestal soudit a raději jim znovu zaplatil, aby opravily to, co předtím pokazily. Lituji, ale na této platformě vymývání mozků a žonglování se slovy bez obsahu já debatu zcela odmítám. Veřejné zakázky na stavební práce tu nejsou od toho, aby se stavěly zkažené dálnice a potom se těm samým firmám platilo, aby je postavily znovu a správně.


Každý, kdo hospodaří s veřejnými prostředky, a to určitě platí především pro ŘSD, ale i každý, kdo z veřejných prostředků tvoří své miliardové zisky, což zase platí pro stavební firmy, musí nést svůj díl odpovědnosti za to, že se s veřejnými prostředky nemrhá. Kdyby se dotčené stavební firmy chovaly jako profesionál, tak nikdy nemohly dopustit výstavbu zmetku, jakým je D47, a to bez ohledu na případné osobní pochybení úředníků z ŘSD, kteří je pořádně nekontrolovali a můžeme se jen dohadovat proč. A kdyby stavební firmy dělaly, co měly, tak jsme ani nemuseli mít různé arbitráže a vyšetřovací komise a nemuseli jsme platit za právníky. Ale protože stavební firmy dálnici pokazily a protože ji odmítají za svoje opravit, tak bohužel máme všechny tyto zdlouhavé a nákladné procesy. Tím neříkám, že by neměli být potrestáni zaměstnanci ŘSD, kteří tento stav připustili. Právě naopak, ale to neznamená, že by stavební měli být jaksi z obliga a ponechat si obohacení v jakékoliv formě na úkor státu.


Smutnou, ale závažnou skutečností přitom zůstává, že mnozí představitelé státu, kteří by měli být na straně státu, na straně státu nejsou, ale jsou spíše na straně stavebních firem. Já se ptám, co je jejich motivací, a zda to náhodou nesouvisí s financováním jejich politických stran nebo dokonce snad s osobním majetkovým prospěchem jich samotných. Podezření v této oblasti vznikalo v minulosti dokonce vůči některým ministrům dopravy, a já bych zde chtěla například zmínit podivné narovnání se společností Eurovia, o které se snažil pan ministr Žák.


Ptám se pana premiéra z ČSSD, zda je pravdou, že Radek Pokorný je jeho blízkým kamarádem, bývalým zaměstnavatelem a bývalým spolubydlícím? Ptám se, zda je pravdou, co nám říkají nevládní organizace, že tentýž Radek Pokorný je právním zástupcem Eurovie a dalších stavebních firem, které postavily zkaženou dálnici D47 na Ostravsku, a že je zároveň místopředsedou rozhodčího soudu, který má o věci rozhodovat? Ptám se v neposlední řadě, jestli je to ten samý Radek Pokorný, co radil Sokolovské uhelné v době, kdy se tato pod vedením pana Sobotky v pozici ministra financí privatizovala a v době kdy pan poslanec Birke zastával funkce v této společnosti?


A bohužel, aniž bych čekala na odpověď pana premiéra, která možná, jak je tomu u pana premiéra bohužel v nepříjemných věcech obvyklé, vůbec nepřijde nebo přijde ve vyhýbavé podobě, musím sama odpovědět, že všechny tyto informace zcela křiklavě vyplývají z toho, co si každý může najít na internetu. A za této situace ČSSD zcela bezostyšně předkládá svoji nominaci na post předsedy parlamentní vyšetřovací komise, která má všechna pochybení stavebních firem vyšetřit. A je to právě kolega Birke z ČSSD, který nás zde všechny na plénu v říjnu přesvědčoval, že celá vyšetřovací komise je zbytečná, a teď se chce stát jejím předsedou. To už jsme opravdu úplně banánovou republikou, že toto připustíme? To už opravdu nám vůbec nezáleží na tom, co si veřejnost myslí? A je nám úplně jedno, s kým se premiér kamarádí a na jakých věcech proti státu jeho kamarád pracuje? A ještě to podpoříme tím, že kolegu Birkeho zvolíme na toto místo, kam vůbec nepatří?


Premiér Sobotka veřejně prohlašuje, že „v době výstavby dálnice byla ČSSD v opozici“ a „nemůže být tak spojována s řízením ministerstva dopravy za vlády. Tato tvrzení jsou vědomou, bezskrupulózní a zákeřnou lží pana premiéra. Smlouvy na vadné úseky dálnice D47, o kterých zde hovoříme byly uzavřeny v letech 2003 a 2004, a ke zprovoznění těchto dálnice D47 došlo 1.12.2007. Výstavba tedy probíhala přibližně 3 roky v době 3 různých vlád ČSSD, které měly jedno společné, a to Bohuslava Sobotku na postu ministra financí. Je zjevné, že premiér Sobotka se touto vědomou a hnusnou lží snaží zastřít svůj díl odpovědnosti, jakož i jasný střet zájmů, ve kterém se nachází. Touto vědomou a hnusnou lží se premiér Sobotka snaží vyhnout i pro něj nepříjemné skutečnosti, že jeho blízký kamarád a vlivný člen ČSSD Radek Pokorný je placen za to, aby stát v arbitrážích se stavebními firmami prohrál.

Jak se vypořádáme s tím, že premiér vědomě lže ve prospěch svých kamarádů a ve prospěch stavebních firem, které stát připravily o miliardy, a snaží se podpásově přenést problém na pravicové strany, které jej po jeho vládě zdědily?


Autor: Olga Havlová | karma: 16.31 | přečteno: 496 ×
Poslední články autora